Mats Mølstre er 20 år gammel og kommer fra Haugesund i Rogaland. Til tross for sin unge alder har han allerede startet selskap og har månedlige driftsinntekter opp mot 250.000,-. Det hele startet med en youtube-reklame, som ledet han inn mot et grunder-eventyr vi så vidt har fått se starten på.

Januar 2021, når hele landet stengte ned på grunn av corona-situasjonen, brukte Mats tiden i lockdown godt. Det hele startet da han kom over en reklame for et kurs som omhandlet noe han ikke hadde hørt om, nemlig drop-servicing.

Mats ble nysgjerrig, og tenkte at dette måtte han sjekke ut. Han endte opp med å kjøpe kurset, noe som skulle vise seg å være en god investering i både tid og penger. Gjennom kurset lærte Mats seg alt det var å vite om dropservicing og hvordan man starter opp, samt han ble lagt til i en facebook-gruppe hvor han kunne få hjelp og veiledning under hele oppstartsfasen.  

Da han hadde gjennomgått kurset og hadde et godt grunnlag for å starte selv, startet han opp selskapet Brash Design Agency. Selskapet driver utelukkende driften sin i USA, og er derfor registrert som et NUF (Norsk Registrert Utenlandsfirma). Han holder driften hovedsakelig i USA fordi at det er et betydelig mye større marked enn man finner i Norge.

Drop-servicing er en businessmodell hvor en bedrift betaler deg en viss sum for et oppdrag, man finner deretter en freelancer som gjør selve jobben. De ulike jobbene som kan passe under denne modellen kan være alt fra web-design, til grafiske tjenester, marketing etc. Freelanceren får deretter betalt av deg for å gjøre oppdraget og du beholder overskuddet. Man fungerer med andre ord som en mellommann mellom bedriftene og freelancerene.

WEB-DESIGN: Her ser dere to nettside som Brash Design Agency har hatt ansvar for. FOTO: Privat

Stor vekst

Firmaet Brash Design Agenency er i dag, kun kort tid etter oppstart, i stadig stor vekst. Bransjen Mats har siktet firmaet sitt inn på er tjenester innen medie, markedsføring og grafisk-design. Firmaet tilbyr mange ulike tjenester som web-design, logoer, branding, print design og markedsføring. Han brukte de første månedene fra januar – mars 2021 på å gjøre ting klart, i tillegg til å sette opp en konkret plan. Dette innebar å sette opp hjemmeside, ordne sosiale medier og ikke minst skaffe seg et nettverk gjennom å kontakte mulige kunder og freelancere han kunne jobbe med.

Da alt var klart, begynte Mats å genere kunder og «close» oppdrag ganske raskt.

«Jeg fikk ganske raskt kunder, og siden oppstarten har jeg allerede jobbet med rundt 150 forskjellige bedrifter og foretak. Omsetning har av den grunn vært stigende siden den gang, og i dag har jeg månedlige driftsinntekter på rundt 250.000kr. Målet er 1.000.000.»  

Mats er per dags dato den eneste ansatte i Brash Design, men har en rekke freelancere fra hele verden som jobber for han. Han driver kun med den administrative delen av prosessen, og fungerer av den grunn som en oppdragsgiver for freelancerne.

I starten fant han en nisje i eiendomsmegler-bransjen, men har de senere månedene ekspandert videre. I dag jobber han med kunder fra mange forskjellige bransjer som hoteller, forsikringsselskaper og klesbutikker, etc.

Kombinert med å drive eget selskap studerer han entreprenørskap på Handelshøyskolen BI i Oslo, hvor han lærer mye om hvordan det å starte opp og drive en bedrift skal gjøres. Planene hans er å gjøre det bra på skolen og fullføre studiene, samtidig som han driver business på siden.


Økonomisk frihet

For Mats er målet for fremtiden helt klar. Målet er å oppnå det som er den store drømmen for mange, nemlig økonomisk frihet. Det han legger i begrepet økonomisk frihet er å ha muligheten til å leve et veldig godt liv, gjerne med en høy standard, uten å bekymre seg over hva ting koster eller bekymre seg over økonomiske utgifter. Rett og slett ha et godt økonomisk grunnlag for resten av livet. «Målet er å kunne pensjonere meg tidlig, og investere i aksjer og fond på siden. På denne måten kan man få pengene til å jobbe for deg, istedenfor at du jobber for dem», sier Mats.

Mats er ung, men har til tross for alderen allerede gjort det svært godt innenfor «drop-servicing». Dermed er han på god vei til å kunne klare dette målet i ung alder, noe som er et kunststykke de færreste klarer.

«For å klare å nå målet er det viktig at man ikke gir seg så lett. Man må jobbe hardt og aktivt for å nå målene sine, man må i tillegg være tålmodig og på den måten vil ting komme til deg. Suksess er ikke gjort over natten.»

Retningen for selskapet og Mats vil være å aktivt videreutvikle selskapet og øke omsetningen. De konkrete målene er å dra inn flere kunder og prosjekter, ekspandere til andre land som f.eks. Storbritannia, samt ansette flere personer i selskapet.


Inspirasjonskilde:

Forbildet til Mats er den tidligere skikjøreren og Douchbag-gründeren Jon Olsson. Grunnen til at det akkurat er han som er Mats store inspirasjon kommer av alt Olsson har fått til og oppnådd, som for øvrig også er i relativt ung alder. Ikke bare er han god på ski, men han mestrer det meste han setter seg inn i.


Favoritt quote:

Enkelt og greit: Du lever bare en gang, gjør det beste ut av det.


Fem tips til andre:

  1. Ikke gi opp, ting tar tid.
  2. Finn noe du brenner for.
  3. Sett deg mål.
  4. Vær villig til å lære.
  5. Finn en mentor som kan veilede deg.